dimarts, 17 d’abril del 2018

Il·legals són les factures, no les persones

Un dia qualsevol acabes a urgències requerint una operació que et suposarà un endeutament de gairebé 5.000 €.

Aquest és el cas d'en Juan Felipe, un estudiant colombià que va requerir ser intervingut d'urgències a l'Hospital Clínic, i que en rebre l'alta també va veure's forçat a pagar per l'operació que se li havia fet. Aquí podeu trobar el cas sencer


Es tracta d’una vulneració flagrant del dret a l'atenció sanitària gratuïta. A Catalunya aquest dret està regulat per la Llei 09/2017, on es garanteix que totes les persones, independentment de la seva situació administrativa, tenen dret a l'atenció sanitària urgent. La llei també especifica que aquesta atenció serà gratuïta per a totes les persones residents a Catalunya que no tinguin la condició d'assegurades o beneficiàries del Sistema Nacional de Salut i que no tinguin recursos econòmics suficients per afrontar-la.

Malauradament, el cas d'aquest noi no és anecdòtic sinó un dels pocs exemples coneguts d'un dels col·lectius que es troben exclosos de rebre atenció sanitària universal gratuïta, els/les estudiants estrangers/es; la qual cosa, a més de constituir una vulneració dels drets humans i de la dignitat, també suposa un incompliment de la normativa catalana.

El 5 d’abril passat la persona afectada, Juan Felipe, va presentar  una reclamació a l’Hospital exigint la cancel·lació d’aquesta factura il·legal i el retorn dels diners cobrats. La reclamació es va presentar durant l’acte organitzat per Jo Sí Sanitat Universal i Tancada Clínic contra la facturació il·legal de les Urgències a l’Hospital Clínic. Més de 50 persones van concentrar-se a les portes de l’Hospital exigint la retirada del full informatiu, contrari a la normativadel CatSalut, que es lliura a les persones ateses al mateix Hospital.

Per tant, amb aquest noi es va cometre una triple discriminació en cobrar-li l'atenció i l'operació d'urgències:
      Les urgències estan cobertes d'ençà que ingresses fins que et donen l'alta,  incloent-hi totes les proves diagnòstiques i els tractaments necessaris, si no disposes de suficients recursos econòmics, indiferentment de la teva situació administrativa (Llei 9/2017).
      Se li ha denegat la targeta sanitària, tot i estar empadronat, incomplint així la Instrucció 8/2015 de la Generalitat de Catalunya:
      I se li ha denegat l'atenció gratuïta a la qual tenia dret. La seva assegurança hauria d'haver-se fet càrrec de la intervenció, però finalment no ha estat així. En aquests casos és responsabilitat del Catsalut assegurar-se si aquest tercer pagador està obligat a assumir el cost de l'atenció. En cas contrari (manca de tercer pagador responsable), la sanitat pública li ha de garantir l'atenció sanitària gratuïta, ja que es tracta d'una persona sense recursos econòmics suficients.

No es pot permetre que es continuïn vulnerant drets tan bàsics com l'atenció sanitària urgent i gratuïta en condicions dignes. Un animem a tots a denunciar públicament més casos com el d'en Juan Felipe per a què surtin a la llum i poder combatre l'exclusió sanitària.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada