divendres, 1 de març del 2019

Facturació indeguda de les urgències a l'Hospital Sagrat Cor de Barcelona

L’Hospital Sagrat Cor ha de rectificar els seus protocols, per no cobrar l’atenció urgent a persones sense recursos


El dret a l’atenció sanitària de les persones que viuen a Catalunya no és respectat i es desprotegeix de forma arbitrària, donant lloc a situacions de facturació il·legal i desatenció, mentre ningú (CAPs i hospitals, CatSalut i ajuntaments) se’n fa responsable.

A l’agost de 2018 la nostra plataforma va tenir coneixement d’un cas de facturació indeguda de l’atenció urgent a l’Hospital Sagrat Cor, que és un dels centres d’urgències públiques de referència per a l’Eixample Esquerre.

Des del mes de setembre de l’any passat havíem intentat, sense èxit, resoldre aquesta  incidència. Malgrat les nostres denúncies i reclamacions a l’Hospital, al CatSalut, al Departament de Salut i a l’Ajuntament de Barcelona, el mes de gener d’enguany encara no s’havia aconseguit solucionar el problema.

Però, en assabentar-se que Jo Sí Sanitat Universal tenia intenció de realitzar una acció contra la facturació il·legal al Sagrat Cor, el CatSalut ens va convocar de manera urgent per parlar de la facturació en aquest centre. Aquest gest va tenir lloc després de mesos de silenci i de dues cartes en les quals el CatSalut i l’Hospital havien denegat la devolució dels diners indegudament cobrats.

Durant la reunió mantinguda entre la nostra plataforma, l’Ajuntament de Barcelona, el Consorci Sanitari de Barcelona-CatSalut i l’Hospital va quedar palès que el Sagrat Cor incompleix els protocols sobre facturació de les urgències a persones sense recursos, per aquests motius:


- Per una banda, abans d’emetre cap factura per l’atenció urgent d’una persona sense targeta sanitària, l‘Hospital té l’obligació de preguntar si la persona disposa de recursos econòmics suficients per pagar aquesta atenció. Malgrat això, l’Hospital no fa aquesta pregunta i factura si la persona atesa no “manifesta expressament” que no té suficients recursos econòmics. Segons ens va explicar la direcció de l’Hospital, només s’atén de forma gratuïta quan la persona atesa té un aspecte clar de ser una persona indigent.

-Per altra banda, l’algoritme del CatSalut estableix que, abans d’emetre cap factura per l’atenció urgent, l’Hospital ha de preguntar a la persona afectada si està empadronada, o si viu de forma permanent a Catalunya. Si la resposta és positiva, o si la persona compleix els requisits prevists en la “Declaració Responsable” del CatSalut, l’Hospital Sagrat Cor ha de facturar l’atenció urgent al CatSalut. Però hem comprovat que l’Hospital no fa aquestes preguntes a les persones ateses que no tenen targeta sanitària.

Tornem a demanar al Consorci Sanitari de Barcelona (CatSalut) i l’Ajuntament de Barcelona  que revisin els seus propis algoritmes per evitar que els centres sanitaris facturin l’atenció urgent a persones sense recursos, i que comprovin que tots els centres públics d’atenció urgent a Barcelona compleixin la normativa vigent a Catalunya (llei catalana 9/2017 i Resolució del CatSalut sobre facturació de les urgències). Així es van comprometre, vigilarem que compleixin la seva paraula.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada