El passat mes d’agost, un noi de
nacionalitat estatunidenca va acudir al servei d’urgències de l’Hospital de
Sant Pau per febre alta i vòmits des de feia dies, seguint les recomanacions
que li havien donat des del 061. Feia dos anys que residia a Barcelona però no
s’havia pogut empadronar ni sol·licitar la targeta sanitària. A urgències li
van comentar que, sense targeta sanitària, l’única possibilitat de rebre
atenció era dipositant una fiança de 500 euros, de la qual es restaria el cost
de la consulta (mínim 240 euros). Com a única alternativa li van oferir la possibilitat
de ser atès en les mateixes condicions (és a dir, facturant), a l’Hospital 2 de
maig, al·legant que allà la visita seria “més barata”.
Davant d’aquesta situació, el noi es va desplaçar fins a l’Hospital 2 de maig. Després d’explicar que no tenia TSI i que no podia pagar el 120 euros de la consulta, se’l va informar que seria atès però que havia de signar un compromís de pagament que l’obligava a pagar la factura de la visita en menys d’1 mes. Finalment, va ser visitat i, davant la sospita d’una meningitis, va ser derivat a l’hospital de Sant Pau en ambulància, per la gravetat del seu estat.
Un cop més, tornem a comprovar que els hospitals públics segueixen facturant de forma il·legal a les persones estrangeres que resideixen a Catalunya. El RDL 16/2012 i la resolució de setembre de 2016 del Catsalut estableixen clarament que aquestes persones tenen dret a ser ateses i que, en cas que no puguin fer-se càrrec del cost de l’atenció, se’ls ha d’oferir una declaració responsable de manca de recursos econòmics. En el cas d’aquest noi, no se li va oferir en cap moment aquesta declaració i no va rebre informació sobre els seus drets, posant en risc la seva salut. I no només això, sinó que aquesta actuació va incrementar el cost de l’assistència, ja que va haver de ser atès en dos serveis d’urgències i va necessitar una ambulància.
Només després d’insistir, els familiars del noi van aconseguir que se li entregués la declaració responsable, a tots dos centres. Fins i tot després de signar-la, des de l’hospital Dos de maig se li va advertir que segurament li arribaria la factura i l’hauria de pagar.
Per altra banda, volem recordar que els serveis de facturació de l’Hospital de Sant Pau depenen de l’empresa ICPA, una empresa amb ànim de lucre que en repetides ocasions ha facturat de forma il·legal a persones residents, contravenint la normativa vigent i negant el dret a l’assistència sanitària.
Reclamem al Catsalut i el conseller de
Salut Antoni Comín que s’acabi d’una vegada per totes amb la facturació
il·legal als hospitals de la xarxa pública. Aquesta situació és inadmissible.
Des de la Pasucat i JoSíSanitat universal hem denunciat i recollit infinitat de
casos de facturació indeguda o exclusió sanitària. En tots ells els serveis
d’urgències han admès errors que s’han compromès a no repetir. Hem d’entendre
que aquest compromís és només això, un compromís polític sense accions
concretes?
Alertem que, si de veritat el govern català i el Catsalut tenen com a prioritat la universalització de l’assistència sanitària, serà necessari establir un reglament per a la nova llei que sigui clar, inclusiu i sense forats per on es puguin escolar casos com aquest. Si no, se seguirà perpetuant l’exclusió sanitària i la llei no servirà a la seva finalitat.
També exigim urgentment al Catsalut i a l’Ajuntament de Barcelona que auditi exhaustivament les actuacions de l’empresa ICPA i determini mesures concretes perquè aquests situacions no es repeteixin. Reclamem que l’Ajuntament s’abstingui de renovar futurs convenis amb aquesta empresa.
Davant d’aquesta situació, el noi es va desplaçar fins a l’Hospital 2 de maig. Després d’explicar que no tenia TSI i que no podia pagar el 120 euros de la consulta, se’l va informar que seria atès però que havia de signar un compromís de pagament que l’obligava a pagar la factura de la visita en menys d’1 mes. Finalment, va ser visitat i, davant la sospita d’una meningitis, va ser derivat a l’hospital de Sant Pau en ambulància, per la gravetat del seu estat.
Un cop més, tornem a comprovar que els hospitals públics segueixen facturant de forma il·legal a les persones estrangeres que resideixen a Catalunya. El RDL 16/2012 i la resolució de setembre de 2016 del Catsalut estableixen clarament que aquestes persones tenen dret a ser ateses i que, en cas que no puguin fer-se càrrec del cost de l’atenció, se’ls ha d’oferir una declaració responsable de manca de recursos econòmics. En el cas d’aquest noi, no se li va oferir en cap moment aquesta declaració i no va rebre informació sobre els seus drets, posant en risc la seva salut. I no només això, sinó que aquesta actuació va incrementar el cost de l’assistència, ja que va haver de ser atès en dos serveis d’urgències i va necessitar una ambulància.
Només després d’insistir, els familiars del noi van aconseguir que se li entregués la declaració responsable, a tots dos centres. Fins i tot després de signar-la, des de l’hospital Dos de maig se li va advertir que segurament li arribaria la factura i l’hauria de pagar.
Per altra banda, volem recordar que els serveis de facturació de l’Hospital de Sant Pau depenen de l’empresa ICPA, una empresa amb ànim de lucre que en repetides ocasions ha facturat de forma il·legal a persones residents, contravenint la normativa vigent i negant el dret a l’assistència sanitària.
Alertem que, si de veritat el govern català i el Catsalut tenen com a prioritat la universalització de l’assistència sanitària, serà necessari establir un reglament per a la nova llei que sigui clar, inclusiu i sense forats per on es puguin escolar casos com aquest. Si no, se seguirà perpetuant l’exclusió sanitària i la llei no servirà a la seva finalitat.
També exigim urgentment al Catsalut i a l’Ajuntament de Barcelona que auditi exhaustivament les actuacions de l’empresa ICPA i determini mesures concretes perquè aquests situacions no es repeteixin. Reclamem que l’Ajuntament s’abstingui de renovar futurs convenis amb aquesta empresa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada