Un dia qualsevol acabes
a urgències requerint una operació que et suposarà un endeutament de gairebé
5.000 €.
Aquest és el cas d'en
Juan Felipe, un estudiant colombià que va requerir ser intervingut d'urgències
a l'Hospital Clínic, i que en rebre l'alta també va veure's forçat a pagar per
l'operació que se li havia fet. Aquí podeu trobar el cas sencer
Es tracta d’una vulneració flagrant del dret a l'atenció
sanitària gratuïta. A Catalunya aquest dret està regulat per la Llei 09/2017, on es garanteix que totes les
persones, independentment de la seva situació administrativa, tenen dret a
l'atenció sanitària urgent. La llei també especifica que aquesta atenció serà
gratuïta per a totes les persones residents a Catalunya que no tinguin la
condició d'assegurades o beneficiàries del Sistema Nacional de Salut i que no
tinguin recursos econòmics suficients per afrontar-la.
Malauradament, el cas
d'aquest noi no és anecdòtic sinó un dels pocs exemples coneguts d'un dels
col·lectius que es troben exclosos de rebre atenció sanitària universal
gratuïta, els/les estudiants estrangers/es; la qual cosa, a més de constituir una
vulneració dels drets humans i de la dignitat, també suposa un incompliment de
la normativa catalana.
El 5 d’abril passat la persona afectada, Juan Felipe, va presentar una reclamació a l’Hospital exigint la cancel·lació d’aquesta factura
il·legal i el retorn dels diners cobrats. La reclamació es va presentar durant
l’acte organitzat per Jo Sí Sanitat Universal i Tancada Clínic contra la
facturació il·legal de les Urgències a l’Hospital Clínic. Més de 50 persones
van concentrar-se a les portes de l’Hospital exigint la retirada del full
informatiu, contrari a la normativadel CatSalut, que es lliura a les persones ateses al mateix Hospital.
Per tant, amb aquest
noi es va cometre una triple discriminació en cobrar-li l'atenció i l'operació
d'urgències:
●
Les urgències estan cobertes d'ençà que
ingresses fins que et donen l'alta,
incloent-hi totes les proves diagnòstiques i els tractaments necessaris,
si no disposes de suficients recursos econòmics, indiferentment de la teva
situació administrativa (Llei 9/2017).
●
Se li ha denegat la targeta sanitària, tot i
estar empadronat, incomplint així la Instrucció 8/2015 de la
Generalitat de Catalunya:
●
I se li ha
denegat l'atenció gratuïta a la qual tenia dret. La seva assegurança hauria
d'haver-se fet càrrec de la intervenció, però finalment no ha estat així. En
aquests casos és responsabilitat del Catsalut assegurar-se si aquest tercer
pagador està obligat a assumir el cost de l'atenció. En cas contrari (manca de
tercer pagador responsable), la sanitat pública li ha de garantir l'atenció
sanitària gratuïta, ja que es tracta d'una persona sense recursos econòmics
suficients.
No es pot permetre que
es continuïn vulnerant drets tan bàsics com l'atenció sanitària urgent i gratuïta en condicions
dignes. Un animem a tots a denunciar públicament més casos com el d'en
Juan Felipe per a què surtin a la llum i poder combatre l'exclusió sanitària.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada