L’Hospital Sagrat Cor ha de rectificar els seus protocols, per no cobrar l’atenció urgent a persones sense recursos
El dret a l’atenció sanitària de les persones
que viuen a Catalunya no és respectat i es desprotegeix de forma arbitrària,
donant lloc a situacions de facturació il·legal i desatenció, mentre ningú
(CAPs i hospitals, CatSalut i ajuntaments) se’n fa responsable.
A l’agost de 2018 la nostra plataforma va
tenir coneixement d’un cas de facturació indeguda de l’atenció urgent a l’Hospital Sagrat Cor, que és un dels
centres d’urgències públiques de referència per a l’Eixample Esquerre.
Des del mes de setembre de l’any passat havíem
intentat, sense èxit, resoldre aquesta
incidència. Malgrat les nostres denúncies i reclamacions a l’Hospital,
al CatSalut, al Departament de Salut i a l’Ajuntament de Barcelona, el mes de
gener d’enguany encara no s’havia aconseguit solucionar el problema.
Però, en assabentar-se que Jo Sí Sanitat
Universal tenia intenció de realitzar una acció
contra la facturació il·legal al Sagrat Cor, el CatSalut ens va convocar de
manera urgent per parlar de la facturació en aquest centre. Aquest gest va
tenir lloc després de mesos de silenci i de
dues cartes en les quals el CatSalut i l’Hospital havien denegat la devolució
dels diners indegudament cobrats.
Durant la reunió mantinguda entre la nostra
plataforma, l’Ajuntament de Barcelona, el Consorci Sanitari de
Barcelona-CatSalut i l’Hospital va quedar palès que el Sagrat Cor incompleix els protocols sobre
facturació de les urgències
a persones sense recursos, per aquests motius:
- Per una banda, abans d’emetre cap factura per l’atenció urgent d’una persona sense
targeta sanitària, l‘Hospital té l’obligació de preguntar si la persona disposa de recursos econòmics suficients
per pagar aquesta atenció. Malgrat això, l’Hospital
no fa aquesta pregunta i factura si la persona atesa no “manifesta
expressament” que no té suficients recursos econòmics. Segons ens va explicar
la direcció de l’Hospital, només s’atén de forma gratuïta quan la persona atesa
té un aspecte clar de ser una persona indigent.
-Per altra banda, l’algoritme del CatSalut
estableix que, abans d’emetre cap factura per l’atenció urgent, l’Hospital ha
de preguntar a la persona afectada si està
empadronada, o si viu de forma permanent a Catalunya. Si la resposta és positiva, o si la persona
compleix els requisits prevists en la “Declaració Responsable” del CatSalut, l’Hospital Sagrat Cor ha de facturar l’atenció urgent al
CatSalut. Però hem comprovat que l’Hospital no fa aquestes preguntes a les
persones ateses que no tenen targeta sanitària.
Tornem a demanar al Consorci Sanitari de
Barcelona (CatSalut) i l’Ajuntament de
Barcelona que revisin els seus propis
algoritmes per evitar que els centres sanitaris facturin l’atenció urgent a
persones sense recursos, i que comprovin que tots els centres públics d’atenció
urgent a Barcelona compleixin la normativa vigent a Catalunya (llei catalana
9/2017 i Resolució del CatSalut sobre facturació de les urgències). Així es van
comprometre, vigilarem que compleixin la
seva paraula.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada