Al·legacions al Reglament de la llei
9/2017
El dia 27 de
desembre de 2019 el Departament de Salut va
publicar el Projecte de
Decret pel qual es desplega la Llei 9/2017, de 27 de juny,
d'universalització de l'assistència sanitària amb càrrec a fons públics per
mitjà del Servei Català de la Salut.
Des de la Taula per l'avortament i la
salut universal en Catalunya denunciem que el text d’aquest decret proposat per
al CatSalut és completament insuficient per assolir la universalització
de l’assistència sanitària de cobertura pública a Catalunya i suposa un
retrocés en la universalitat, tal com es
critica al Comunicat de
Marea Blanca
Per aquesta raó fem
públiques les nostres al·legacions als
següents articles del Decret:
Article 1 del Decret
Segons aquest
article la contestació a la sol·licitud del dret a l’assistència sanitària, que
ha de resoldre el director/ora del Servei Català de la Salut es pot demorar
fins a 3 mesos. Aquest nou requisit allarga
innecesàriament el termini de reconeixement, ja de per si complicat, pels
tràmits d’empadronament i/o d’arrelament. Demanem
escurçar aquest termini a 15 dies, igual que es fa a l’article 5.4 amb del
dret a l’assistència sanitària dels catalans residents a l’exterior.
Així mateix,
demanem eliminar el punt 1.6 del Decret. Aquest punt va en contra de l'esperit de la mateixa llei,
la universalitat, i pot tenir un perillós efecte dissuasori.
Article 2 del Decret
Proposem la
modificació d’alguns punts de l'article
2 del Decret, que defineix els criteris d’acreditació de l’arrelament
a Catalunya, a l’efecte de l’accés a l’assistència sanitària, i col·lectius
en risc d’exclusió social.
Pel que fa al
període mínim per acreditar l’arrelament, les Nacions Unides i una dotzena
d’organismes internacionals han instat als estats a no exigir un temps
d’estança mínim en el país com a condició per accedir a l’atenció sanitària.
Per això, ens oposem a què s’estableixi
un termini d’arrelament de 2 mesos.
Tanmateix, pensem
que els criteris d’arrelament són insuficients i mantenen les barreres a
l’accés a l’atenció sanitària de les persones sense empadronament. Hem de recalcar les dificultats que
existeixen per aconseguir una cita amb les Treballadores Socials dels SISCAT,
que seran les persones encarregades d’emetre l’informe d’arrelament. Per tant
exigim garantir l’accessibilitat a aquestes Treballadores Socials de forma
prioritària per tal d’acreditar degudament l’arrelament.
Amb aquest article es mantindrà l’exclusió d’embarassades i
dels menors d’edat que no puguin accedir a l’empadronament. Les dones
embarassades hauran d’acreditar la seva situació d’exclusió social davant els
treballadors socials dels centres sanitaris si volen ser ateses, i només
les atendran en qüestions relatives amb el seu embaràs.
També es deixa els nens i joves, fills i filles de migrants, fora
de tota cobertura sanitària, excepte aquells que es considerin en alt risc de
marginació social i a més estiguin tutelats pels organismes d'atenció a la infància i l'adolescència.
Per aquest motiu
proposem substituir l’article 2.2.b per al següent text:
“Totes les dones i persones embarassades que
es trobin a Catalunya, pel que fa a l’accés a l’atenció de salut
sexual i reproductiva, inclòs l’accés a la interrupció voluntària de l’embaràs”
I proposem
substituir l’article 2.2.c per al següent text:
"Totes i tots els menors d’edat que es trobin a
Catalunya”
Article
7 del Decret
Per altra banda demanem la modificació de l’Article 7 sobre
l’assistència sanitària d’urgència dels no residents que acreditin insuficiència de recursos econòmics.
Considerem que s’ha de garantir que no es farà
efectiu el cobrament de les urgències si les persones afectades signen una
declaració responsable sobre la seva manca de recursos, ja que aquest servei representa el conjunt
mínim del dret a la salut i hauria de ser gratuït en tots els casos; en cas
contrari estaríem davant d’una mesura regressiva i contrària a la universalitat
efectiva del dret a la salut de totes les persones.
Denunciem que el criteri establert al decret
per entendre que una persona es troba en situació d’insuficiència de recursos econòmics,
“si la seva renda és inferior al valor de l'indicador de renda de suficiència
de Catalunya - és a dir, una renda inferior a 569 euros mensuals-” és molt
restrictiu.
Considerem que la insuficiència de recursos es presumeix i queda justificada per la
declaració responsable, entenent que en la majoria de casos parlem
de persones en situació administrativa irregular.
Article
8 del Decret
Critiquem l’article 8 del decret, i la instrucció5/2019 del CatSalut,
sobre l’accés de les persones migrades a l’assistència sanitària en frau de
llei. Aquestes són unes normatives racistes, projecten un imaginari de sospita i de criminalització cap a les persones migrades
i refugiades que viuen a Catalunya.
Les assenyalen de manera discriminatòria
com a defraudadores i les consideren com a riscos per la sostenibilitat
econòmica del nostre sistema sanitari.
Denunciem
els requisits desplegats per la instrucció del CatSalut per considerar
l’empadronament en frau de llei, ja que exclouen
de l’atenció sanitària a les persones sense contracte de lloguer,
empadronades sense domicili fix, que no poden accedir als documents requerits
pel CatSalut (contracte de subministrament -aigua,
gas, electricitat, etc.-, contracte de lloguer…)
Tanmateix la Instrucció
amplia, de manera perversa, les
competències laborals dels treballadors sanitaris i de gestió i serveis públics
com a eines de control policial i de denúncia contra les persones migrades
que necessiten accedir a la sanitat pública.
Des de les nostres associacions i col·lectius
creiem que no s’ha de confondre el turisme sanitari fraudulent, completament
esporàdic, amb l’accés universal a
l’assistència sanitària, per la qual
cosa demanem la retirada d’aquest punt del decret i la derogació completa de la
Instrucció 05/2019
Altres
AL·LEGACIONS
Trobem a faltar en aquest Decret el desplegament de l’Article 5 de la Llei 9/2017, sembla que el Departament de Salut
s’ha oblidat de:
1.- Elaborar i desenvolupar un programa de formació adreçat al
personal administratiu i sanitari de tots els centres, serveis i establiments
del Servei Català de la Salut sobre el
dret d'accés universal a l'atenció sanitària a Catalunya
2.- Iniciar una campanya d’informació sobre
el dret d'accés universal a l'atenció sanitària a Catalunya que els centres, serveis i establiments
públics i concertats que presten assistència sanitària han d'exhibir d'una
manera ben visible, clara, comprensible…”
-La Taula per l'avortament i la salut
universal en Catalunya la integren la Xarxa de
Migració Gènere i Desenvolupament, La plataforma PASUCat, Ca La Dona, Mujeres
Pa’alante, Associació Mika, L'Associació de Drets Sexuals i Reproductius, la
Xarxa de Dones per la Salut, Metges del Món i Marea Verda Barcelona.
Comptem amb el suport de més de 50 organitzacions
adherides a les nostres reivindicacions, com per exemple Stop Mare Mortum,
Calala fondo Mujeres, Creación Positiva, la Malva, EntrePobles, Iridia, SOS
Racisme, Marcha Mundial de Dones, Marea Blanca, Jo Sí Sanitat Universal, Centre
d'Analisi i programes sanitaris, entre d’altres.-
Més info en: http://lassociacio.org/avortamentuniversal/
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada