Fa uns dies es
va publicar una entrada al bloc del PTAC(Punt de trobada d’afectades per la crisi) denunciant un nou cas de
denegació d’atenció a una embarassada a l’ASSIR de Sant Andreu. Ràpidament l’Institut
Català de la Salut (ICS) de Barcelona va publicar un comunicatal seu web i diverses piulades
a les xarxes socials on desmentia aquesta informació i afirmava que aquesta
dona havia estat atesa sense cap problema a l’ASSIR de Sant Andreu.
Si bé és cert
que finalment aquesta pacient va ser atesa i se li han programat les visites
pertinents, considerem que és important no oblidar alguns aspectes que el
comunicat de l’ICS no reflecteix i posar sobre la taula una sèrie de reflexions
al respecte.
- El que es denuncia en el post de la PTAC
és haver presenciat un intent de denegació d'assistència a una dona
embarassada sense Targeta Sanitària, i una amenaça posterior de facturar
aquesta atenció mèdica. Des de la PTAC sol·liciten la publicació d’un
comunicat retractant-se per la informació parcial i falsa que sobre aquest cas
estan difonent els diferents mitjans informatius de l’ICS
. És probable
que si la dona no hagués estat acompanyada per d’altres persones no hagués
estat atesa en aquell moment o hagués hagut de pagar per una visita que en
realitat no seli hauria de facturar.
- Des de la Pasucat (Plataforma per una atenciósanitària universal a Catalunya) i Jo Sí Sanitat Universal s’han
denunciat i s’han publicat dades sobre l’existència de dificultats en l’atenció de dones
embarassades en situació irregular a Catalunya. És més, alguns d’aquests casos s’han
detectat a l’ASSIR de Sant Andreu i en diversos centres del CatSalut. Desconeixem si el motiu de fons és el
racisme però el que sí està clar és que aquestes dones són discriminades en
motiu del seu origen i situació administrativa.
- El RDL16/2012 i la instrucció catalana 10/2012 indiquen que les dones embarassades tenen dret a l’atenció
sanitària a través del sistema públic de salut i no consta en cap dels dos
textos que aquest dret estigui vinculat a l’empadronament. De fet, el Catsalut assegura que totes les dones embarassades
i els menors d’edat en situació administrativa irregular tenen garantida l’assistència sanitària i poden demanar directament la targeta sanitària individual (TSI) als seus CAPs. Per tant, és inacceptable que l'empadronament
condicioni o retardi l'atenció en aquests casos especialment vulnerables. Esperar
un, dos o tres mesos pot ser decisiu en el control d’un embaràs.
Exigim responsabilitats al Catsalut, l'ens responsable de acreditar/donar accés de ple dret a totes i tots els ciutadans. Demanem que el CatSalut deixi d'exigir el padró a els menors i les dones embarassades per obtenir la seva Targeta Sanitària.
Creiem que el que s’hauria d’haver fet en el cas denunciat és prioritzar i formalitzar la visita de la usuària i, posteriorment, informar-la degudament dels passos a seguir per les següents visites.
Exigim responsabilitats al Catsalut, l'ens responsable de acreditar/donar accés de ple dret a totes i tots els ciutadans. Demanem que el CatSalut deixi d'exigir el padró a els menors i les dones embarassades per obtenir la seva Targeta Sanitària.
Creiem que el que s’hauria d’haver fet en el cas denunciat és prioritzar i formalitzar la visita de la usuària i, posteriorment, informar-la degudament dels passos a seguir per les següents visites.
- Malgrat les
accions i denúncies de la Pasucat i de Jo Sí Sanitat Universal i malgrat haver posar en
coneixement a responsables d’atenció a l’usuari i gestors del CatSalut de les
situacions de dificultats en l’atenció a causa del RDL i la instrucció, la
situació continua igual.
Valorem
positivament el comunicat emès per l’ICS però lamentem que fins ara aquesta
entitat no hagi contactat activament amb cap de les dues plataformes i que hagi
esperat 2 anys a emetre el seu primer comunicat públic malgrat les nostres
reiterades denúncies sobre casos similars. Volem informar l’ICS que aquest no és un cas aïllat i si realment considera aquesta una qüestió sensible
hauria d’estar interessat a conèixer i millorar els punts febles de l’atenció a
l’usuari dels seus serveis.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada